Hente ny båt i Danmark
Einar
Aasmul
(Kart/sporlogg
på slutten av dokumentet)
Fredag
280706:
Color Line’s ”Prinsesse Ragnhild” bakker ut fra kai presis
klokken 13 denne fine fredagen 28. juli 2006.
I
morgen ettermiddag skal vi ankomme Hirtshals. Det er bestilt drosje fra
Hirtshals til Mou, ved det østre utløpet av
Limfjorden. Her skal den nye Bavaria 37C, S/Y Randine ligge og vente på oss.
Mannskapet, Svein Ellingsen, Erik Aasmul og skipper/skribent Einar Aasmul ser
med spenning frem til å seile båten den lange veien hjem.
Vi
har forberedt oss godt. For en uke siden var Randi og jeg i Danmark. Vi hadde bilen
full av diverse utstyr som er nødvendig ved en såpass lang sjøreise.
Og
det er ikke fritt for at vi forbereder oss nå når vi er underveis også. På
turen over Jæren tar vi frem kartene vi har med oss, både de nylig innkjøpte
kart og kart velvilligst utlånt av vår tidligere kollega Asbjørn Dale.
Ettervert som vi beveger oss sørover plotter vi fyr og lykter. Vi repeterer de
kryptiske opplysningene på kartet som skal identifisere fyrene etter
lyskarakteristikken og på den måte fortelle oss hvor i verden vi befinner oss.
Etter
hvert begynner vi å føle oss ganske ”flinke”. Vi vekker nok litt oppsikt der vi
sitter på dekk denne milde sommerkvelden, med utbrettet kart og ivrig speidende
etter lysblink fra det mørklagte landet langt der inne.
Lørdag
290706
Ca. klokken 10 lørdag morgen, etter en utmerket
frokost, klappet vi til kai i Hirtshals. Mou taxien sto og ventet
på oss, og etter ca en times kjøretur på behagelige danske motorveier og
landeveier, svinger vi ned til båthavnen i Mou der ”skipet” ligger og venter på oss.
Karen,
LP Yachts alter ego tar i mot oss og viser oss om bord. Hun gir oss en rask men grundig innføring i Bavariaens særegenheter.
På
kaien står containeren som Randi og jeg fylte opp da vi var på hastig besøk
forrige uke.
Vi
må proviantere. Verftet stiller en bil til disposisjon. På ”Bruksen”,
Danmarks svar på samvirkelaget får vi det meste av det vi trenger. På vei
nedover laget vi en handleliste som vi følger mer eller mindre slavisk. Det
eneste vi ikke får tak i her i Mau er kokekar. Vi må haste av gårde ca 15 km. mot Ålborg for å
finne en butikk som selger den slags. Her i Danmark har de ikke så liberale
stengetider som vi er vant med hjemmefra. Vi har det derfor travelt med å rekke
utstyrsforretningen før den stenger kl. 1300.
Fortøyningene
løses kl. 1410. Vi ”smyger” oss ut den trange åpningen mellom
peleverket og jordvollen som sammen danner Mou
båthavn. Kl. 1430, etter ca 20 minutters gange her på den østre del
av Limfjorden passerer vi fergestedet Hals. Det var her, nesten på kaikanten, Randi og jeg spiste et utsøkt 3 retters måltid
for akkurat en uke siden.
Været
er helt slik vi liker det, varmt og fint med en liten østlig bris. Mens vi
følger en østlig kurs for å runde fyret Hals Barre før vi kan dreie nordover, har
vi denne fine brisen rett imot. Volvoen får derfor rusle og gå på lett
belastning disse første par timene mens vi gjør oss kjent med instrumenter og
øvrige hjelpemidler om bord.
Kl. 1540 runder vi Hals Barre og vi kan
endelig legge oss på en nordlig kurs. Seilene blir rullet ut og med denne
vinden får vi en behagelig rolig seilas der farten svinger mellom 3 og 5 kn. Kl. 21 er vi på høyde med Fredrikshavn. Vinden løyer og
Volvoen får jobbe igjen. Det varer imidlertid ikke lenge før vinden dreier NØ
og øker på slik at vi kan seile med rom kryss 5,5-7 kn.
Dette er livet!! På vei nordover koser vi oss med danske røde pølser pent
servert på et rolig cockpitbord. Det er behagelig temperatur, fin vind, god
mat, godt selskap og en utrolig fin båt. Kan man ha det bedre?
Søndag
300706:
Det
er mørkt når vi runder Skagens rev. Klokken er 0010. Første del av
turen er tilbakelagt. Det er stor trafikk rundt fyret som troner her ute der
Kattegat og Skagerrak møtes. Vi må passe på som en smed. Det er ikke alle de
store skipene som er like godt bestykket med de foreskrevne lanterner.
Tidligere på kvelden møtte vi flere store skip som var preget av å være
registrert i land hvor vedlikehold ikke er prioritert.
Erik
har nå rukket å sette seg inn i kartplotterens hemmeligheter. Han og Svein har
sammen plukket ut et waypoint ved Ryvingen fyr
utenfor Mandal. Kartplotteren gis ordre om å ”Gå til” dette punktet. Dette gir
oss en kurs på 275 grader. Ingen av oss har erfaring med bruk av kartplotter.
Derfor er det med en viss undring og etter hvert begeistring vi oppdager
hvordan vi kan få plotteren og autopiloten til å samarbeide om å styre mot det
valgte punktet..
Etter at vi rundet revet mistet vi vinden. Det blir
derfor til at vi må kjøre motoren hele natten. Søvn blir det lite av. For det
første er det så mye å se og oppleve at vi føler at vi går glipp av noe
hvis vi legger oss til å sove. For det andre er det ikke så mye hvile å få med
en 28 hk motor som durer og går. Vi oppdager at det beste stedet å legge seg
nedpå er på benkene i cockpiten. Vi bytter derfor på å holde utkikk. På den
måten går natten med 2 timers blund og 1 times vakt. Været er grått, på grensen
til regn. I øst blir soloppgangen et strålende syn tross truende blytunge
skyer.
Ca
kl. 900 får vi vind igjen. En fin liten bris fra sørvest gir oss
brukbare 5 kn. Autopiloten og kartplotteren
samarbeider godt. Vi ligger stødig på kursen som skal føre oss til Ryvingen fyr
en gang ut på kvelden.
Vi
får et oppkall fra Rogaland Radio. Det er Randi som er spent på hvordan vi har
det. Hun er veldig opptatt av
bølgehøyden. Så rolig og trivelig som vi har det har vi ikke skjenket det en
tanke. Litt bevegelse i båten er det jo, men nå når vi seiler er sjøene bare for bonus å regne.
Utpå
ettermiddagen, når vi med selvsyn ser at vi nærmer oss sørlandskysten dabber
vinden igjen. Vi må starte ”spetakkelet”.
Svein er begynt å merke tiltagende smerter og
ubehag i høyre armen sin igjen. I flere
uker før vi dro har han vært plaget av smerter og opphovning i albue og i
overarm. Han har vært medisinert og var egentlig friskmeldt. Men nå ser det ut
til at armen ikke lenger vil la ham være i fred.
Ryvingen
fyr rundes klokken 1810. Vi hadde opprinnelig planlagt å forsette
uten å gå til land. Men fristelsen til å få en god og rolig natts søvn blir for
sterk. Leden inn til Mandal er godt merket. Etter litt leting finner vi oss en
bås i de kommunale gjestebryggene som er bred nok for våre 3,8 meter.
Mandag
310706:
Klokken
1045 bakker vi ut fra den kommunale flytebryggen. Havnevesenet i
Mandal har virkelig næringsvett. Kr. 280,- måtte erlegges for en rolig natt på
Mandals bredd. Strøm var inkludert i prisen.
Det
er meldt sørvest bris ca 10 m/s. En ideell vind for vår videre ferd langs
kysten.
Utaskjærs
mens vi passerer Udvar med kurs for Lindesnes er
vinden rett vestlig. Vi har derfor vinden rett i mot og velger å gå med maskin
mot Lindesnes. Vi har hørt mye om passering av Lindesnes. De fleste historier
som verserer om havet utenfor dette sørligste punkt av kongeriket er egnet til
å så frykt hos uerfarne havkryssere. Denne ettermiddagen derimot var havet
utenfor neset rolig, bare litt naturlig vindsjø. Det hyggeligste var at etter å
ha rundet fyret på Bispen ble vind og vindretning så medgjørlig at vi kunne
seile skarpt kryss med 5 – 6 Kn. mot Lista.
Mayday
– mayday !! For første gang i mitt liv som sjøfarende
hører jeg en fortvilet kvinne rope sitt nødanrop ut på VHF’en. Etter meldinger fra andre båter er det en
større kabinkrysser som er i brann mellom Lindesnes og Udvar.
Vi passerte dette stedet for ca. en time siden, og siden det høres ut som det
er mange båter i umiddelbar nærhet finner vi det riktig å fortsette uten å gå
til assistanse. Senere får vi høre at de to om bord i den store lystbåten ble
reddet over i en liten 12 fots jolle og måtte sitte i den mens båten deres
brant ned til ”kjølen”.
Klokken
16.50 passerer vi Lista og setter kursen mot Siragrunnen.
Vi har enda ikke bestemt oss for om vi skal søke nattehavn i Rasvåg på Hidra eller om vi skal fortsette å seile over Jæren i natt.
Plutselig, som sluppet ut av en sekk får vi en kraftig nordlig vind ledsaget av
en kraftig regnskur. Vi opplever omslaget som så kraftig og truende at vi
faller av og seiler med vinden aktenfor tvers innover mot Hidra.
Men etter en liten halvtime letter det, vinden legger seg, solen kommer frem
sterk og klar. Kursen blir lagt om og vi bestemmer oss definitivt for å seile
over Jæren i natt for derved å spare inn et døgn. Dessuten er armen til Svein
ikke blitt bedre, snarere tvert i mot. Det er tydelig at han er sterkt plaget
og burde søke lege snarest.
Siragrunnen
passeres kl. 1825. Det lille som er av vind står rett mot kursen
vår. Det blir derfor Volvoen som må besørge fremdriften. Etter hvert passerer
vi steder vi bare har hørt om: Eigerøya kl 2123, Kvassheim kl. 2245,
Obrestad ---
Tirsdag
010806
Vi
runder Jærens rev kl. 01.15.
Til
Tananger ankommer vi kl. 0310. Vi hadde ingen problemer med å finne
frem. Fyr og lykter dukket opp akkurat når vi regnet med at de skal vise seg.
Det var Svein som for det meste satt og plottet kurser og posisjoner i
papirkartene. Kartplotteren ble matet med opplysningene fra navigatøren slik at
turen over dette for oss ukjente havstykke gikk som på skinner.
Ved
en litt sen frokost bestemmer Svein seg for komme seg hjem snarest mulig for å
søke lege . Han bestiller fly med avgang kl. 1630.
Betennelsen i armen plager ham nå temmelig mye.
Klokken
1500 , mens ettermiddagen
fremdeles er ung lar Erik fortøyningene gå for videre ferd mot nord. I leden
utenfor Tananger får vi en fin NØ bris. Den gir oss 5-7,5 Kn
med rom kryss på vei til første Wp, Sveinane innenfor Kvitsøy.
På
vei over Boknafjorden møter vi verdens største (?) passasjerskip ”Queen Elisabeth 2”. Den er på vei ut fra Ryfylke-fjordene.
Vi er på kollisjonskurs. Gjett hvem som faller av og viker selv om det møtende
fartøy er på vår styrbord baug. Vi seiler platt lens langs den legendariske cruisebåtens lange skrog.
I
Karmsundet er vinden fraværende. Volvoen få jobbe og klokken 2105
ligger vi fortøyd ved kai i Smedesundet. Vi har funnet plass utenpå en gammel
sliter av en Alo.
Selv om det nå er litt sent i sesongen mangler det ikke på sjøfarende
turister her i Haugesund. Båtene ligger tett i tett i flere ”lag”.
Onsdag
020806
I
dag skal vi hjem til Alversund. Klokken er 845 når vi ”rusler” rolig
ut leden fra Haugesund. Over Sletta får vi en fin frisk bris fra nord.. Vi
krysser med lange slag over ferdens siste åpne havstykket.
Bjarte,
Eriks bror er på jobb på Moster. Han spiller i orkesteret til oppsetningen av Chess på Moster amfi. I fjorden utenfor Røyksundkanalen har
vi derfor et rendezvous med ham og hans trivelige Saga
7000.
På
Sagvåg bunkrer vi. Det kommer vel med, for den videre ferd går for det meste
med maskin. Vi har en frisk vind rett mot oss fra nord. Noen steder er det
fristende å rulle ut duken for å krysse oss nordover gjennom smale sund. Men vi
har lovet å fortøye i Alverstraumen i kveld. Siden
vinden ikke vil spille på lag med oss blir det til at Volvoen får hovedrollen
denne siste dagen.
Det
er kveld med vakkert fargespill når vi går siste strekket ut byfjorden.
Klokken
2340, 4,5 døgn etter å ha forlatt Danmark, siger vi inn på vår vante
plass ved kaien i Alverstraumen. En god følelse å
komme hjem etter en fantastisk tur i ukjente og kjente farvann.
Status:
Underveis
4,5 døgn= 108 timer.
67
timer i sjøen.
55
timer med motor.
12
timer under seil.
150
liter diesel ): 2,72 liter/time